onsdag 21 september 2011

Nu har vi gett oss av

Imorse fyllde vi raketen med bränsle/stenar. Nu har vi kraschat med våran raket  på ett ställe som ligger nära rymdstationen I.S.S. Sen fick vi ett underligt meddelande Från Klonk.
Han beskrev sig själv och var han var. Han var på en röd planet med stenar och fryst vatten öknarna (F-1) har målat honom nu. Kamelerna (2-3) måste ta reda mer om solsystemet och Skorpionerna (4-7) ska lära sig hur det är att vara i rymden. Vi ska också ta reda på hur rymdfärjan fungerar. Skorpionerna har massor av frågor några av de är: Hur fungerar sateliter? Var ligger ISS? Vad äter man i rymden? Är det något lurt på gång? Kan vi lyckas flyga vidare? och Hur sover man där? Och kommer skolan att klara sig under rymdfärden?
Skorpionerna ska redovisa med modeller av ISS och rymdfärjor och plansher av fakta. De andra grupperna redovisar med bilder, modeller och små texter.
Mer om detta senare.
Skrivet av Josefine, klass 6

Här kan ni höra vad Klonk sa till oss efter kraschen

Planeringen hos Skorpionerna har tagit fart, mycket att göra


Även inne hos "Kamelerna" blir det mycket spännande att jobba med


Våra yngsta, "Öknarna" har kommit igång med att försöka avbilda Klonk


Stenarna som startade vårt rymdskepp


Arbetet kan börja


... och kommer fortsätta några veckor



Mycket att skriva ner.

Fotosyntesen

Fröna som har fått vatten och stått ljust har börjat gro. Rymdfröna hade samma krav som våra frön på jorden. Vi tittade på ett bildspel om fotosyntesen och diskuterade vad fotosyntesen är. Växter behöver koldioxid (som finns i luften) och vatten. Växterna suger upp vattnet med rötterna och koldioxid tar växten upp genom bladens klyvöppningar. Med hjälp av solen omvandlas koldioxiden och vattnet till kolhydrater och skräp i form av syre som trädet inte vill ha. Det är tur för oss människor för vi behöver syre för att överleva.
Vi byggde också fotosyntesen med hjälp av molekyler som var legobitar.

6 koldioxid molekyler






.... och 6 vattenmolekyler





blir med fotosyntesen
en kolhydratmolekyl
och
6 syremolekyler

Fröna

Varje klass i vår skola fick några frön som vi skulle gro. Vi börjar med 4-6:an som kallas Skorpionerna. Alla i skorpionerna fick 2 till 3 frön eftersom de bara är 5 i klassen. Alla fick jord och en kruka som de la i deras frön i krukan. Sedan fick alla välja var deras kruka skulle stå.

I 2-3:an så är de fler så hela klassen fick dela på 4 krukor. En kruka har de ställt in i en garderob utan ljus och vatten. En annan har de också ställt i garderoben utan ljus, men med vatten. Den tredje har de i ljus men utan vatten och den sista har de i ljus och med vatten.

F-1:an, som kallas för öknen, fick 6 frön som de delade på. Den första var i solen och vattnades. Den andra var i solen, men vattnas inte. Den tredje var i mörkret och vattnades inte. Den fjärde är i mörker och vattnas. Den femte är bara frö i solen, alltså ingen jord. Och den sista har ingen jord, men vattnas och står i solen.

 Resultat kommer senare

19/9/2011
Skrivet av Gustaf



"Skorpionerna" planterar frön


Bara att vänta och hoppas på växtlighet


"Öknarna" planterar


"Kamelerna" har planterat sina frön de fick från rymden


måndag 19 september 2011

Djuren

Den onsdagen som nyss har passerat fick vi några ägg från någon som heter Klonk. Vi har ingen aning om Klonk är en människa eller rymdvarelse. De här äggen var mindre än en ärta. Jag har sett efter några dagar ett litet djur. De ser ut som grodyngel men de är bara en halv mm lång. Klonk har skickat de här djuren för att se om de kan överleva här på jorden.

Datum: 19/9 2011
Namn: Philip

De e där men dom är väldigt små. De blir matade med morot det är därför det liger morot i talriken.

Meddelandet från rymden

Vi fick en signal från rymden som lät pip..pip..pip..pip....  jätte länge. Då skrev Totte av  medelandet och det heter morse. Denna man upp fann morse singnal alfabetet. Skorpionerna diskuterade och tjejerna tog längst upp och kilarna längst ned. 
Då stog det:            
Sos
Vi behöver en plats att bo där våra frön kan gro och djur kan bo.
Ni  finner mig i rymden. Åk ut så möter jag upp er. Era stenar startar rymdskeppet.
Klonk
Här har vi morsemeddelandet


Här kan ni lyssna till meddelandet (morsemeddelandet)

Den stora starten

Det hela började med att alla på skolan samlades i en stor ring på ”röda mattan”. Då så började lärarna prata om lite allt möjligt och helt plötsligt så small det! Det var THE BIG BANG. Nu hade det stora temat börjat. Nu fick vi höra om hur THE BIG BANG gick till och lite mer om smällen. THE BIG BANG  hände för 13,7 miljarder år sedan och var från början ungefär lika stor som en ärta. THE BIG BANG small för att det blev så mycket material som samlades där inuti så det blev så trångt att den sprack och lämnade en STOR smäll och allt ”material” (brötet) bara flög ut åt alla håll och kanter och bildade UNIVERSUM.

                                                                                         Lovisa Holmquist
Klass 4

The big bang på våran "röda matta"
"Öknarnas" beskrivning av "den stora smällen"


fredag 9 september 2011

Välkomna till Svenska skolan i Riyadhs storylineblogg

Storyline är ett lärarstyrt och elevaktivt arbetssätt som uppfanns i Skottland av Steven Bell redan 1965. Om man översätter Storyline till svenska så blir det "den röda tråden". Genom en storyline så följs vi av en historia med en röd tråd, en berättelse. Berättelsen engagerar eleverna till att lösa problem och ta till sig kunskap. Storylinen utgår från elevernas förförståelse av ämnet och avslutas med att kontrollera om ens hypoteser är korrekta. I en storyline vävs flera olika ämnen in och all kunskap man samlar på sig, samlas i en fris. Vår fris för denna storyline kommer vi att ha i skolans mittpunkt men också här på denna blogg. Med bloggen vill vi nå ut till föräldrar, släkt och vänner i Sverige, våra vänklasser i Sverige och andra som är intresserade av vårt arbete. Vill du lära dig mer om det här spännande och givande arbetssättet kan du läsa mer på www.storyline.nu som vi har länkat till eller bara hänga med oss på vår spännande resa.